BRUGSE BIERPIJPLIJN

STADSBROUWERIJ DE HALVE MAAN UIT BRUGGE WIST 300.000 EURO TE VERZAMELEN VIA CROWDFUNDING. MET DE INZAMELING WORDT EEN BIERPIJPLIJN, DIE INMIDDELS AL IN AANLEG IS, GEÏNSTALLEERD TUSSEN DE BOTELLARIJ EN DE BROUWERIJ IN HET CENTRUM.

CROWDFUNDING Brouwerij De Halve Maan is vooral bekend van het stadsbier 'Brugse Zot'. Op dit moment wordt gewerkt aan een pijpleiding van de brouwerij in het centrum, via 't Zand tot aan de bottelarij naast de Brugse ring. Om de leiding van ruim 3 kilometer te financieren, besliste de brouwerij vorig jaar een oproep te doen naar het grote publiek. "Nooit eerder werd in België zo'n hoog bedrag bij het publiek opgehaald via dergelijke crowdfunding", meldt topman Xavier Vanneste. Niet minder dan 21 investeerders genieten voortaan levenslang een flesje Brugse Zot per dag. 

GOLDEN TICKET Bierliefhebbers konden kiezen uit drie pakketten: een bronzen van 220 euro, een zilveren voor een bedrag van 800 euro en een gouden pakket voor een bedrag van 7.500 euro. De 21 mensen die opteerden voor het laatste pakket krijgt levenslang een Brugse Zot per dag. De 104 gegadigden van het zilveren pakket krijgen per jaar een bak Brugse Zot, de 394 personen die opteerden voor het bronzen pakket krijgen een jaarlijks verjaardagsgeschenk. 

GROWTH De aanleg is volop bezig en vanaf de zomer van 2016 zou er bier onder het Brugse stadscentrum moeten vloeien. De investering is volgens de brouwerij nodig om te blijven groeien. Brugse Zot kende een omzetgroei van 30 procent wereldwijd en is nu al in 30 landen verkrijgbaar.