THE JANE

IN DECEMBER 2013 SLOOT SERGIO HERMAN ZIJN DRIESTERRENRESTAURANT OUD SLUIS – DAT HIJ WEL EENS SMALEND ‘HET MONSTER’ DURFDE TE NOEMEN – TERWIJL HIJ ONS IN HET VOORJAAR VAN 2014 AL KON VERWELKOMEN IN ‘T GROEN KWARTIER VAN BERCHEM, WAAR HIJ ZIJN JANE HEEFT ONDERGEBRACHT. DIT DOEN ALVAST WEINIGEN HEM NA. ALS TOONBEELD VAN MULTISENSORY HOSPITALITY ONTLEEDT VENUEZ DE INDRUKWEKKEND GEBOETSEERDE THE JANE AAN DE HAND VAN DE VIJF ZINTUIGEN. EEN REPORTAGE IN WOORD EN BEELD, FROM DUSK ‘TILL DAWN . MET ALS VOORMANNEN SERGIO HERMA EN NICK BRIL.

TASTE Op restaurant gaan is het vervullen van een primaire behoefte: de smaakzin verwennen. In The Jane heeft Nick samen met Sergio een tasting menu opgesteld gaande van 55 euro tot 85 euro (voor 7 gangen) en behoort à la carte eveneens tot de opties. In hun keuken spelen Sergio en Nick met Mediterrane, Arabische en Aziatische smaken en zijn de eerste menu’s vooral gebaseerd op groenten. In dat verband zijn er qua productkeuze betekenisvolle samenwerkingen aangegaan; zo werkt Nick voor het telen van groenten, bloemen en kruiden samen met De Volle Grond, een community supported agriculture bedrijf uit Tielrode. Naast de ongeveer 80 zitplaatsen in de fine dining ruimte, kunnen de gasten ook nog terecht voor een kleiner (en sneller) hapje in de Upper Room Bar op de, juist ja, bovenverdieping. Rond de toog zijn zo’n 32 zitplaatsen voorzien. Hier zijn laagdrempelige gerechten te verkrijgen vanaf 8 euro en de menuprijzen schommelen tussen 39 euro (3 gerechten) of 59 euro (5 gerechten). Ook gasten die ‘gewoon’ komen voor een lekkere cocktail, een glas wijn of bier worden met een glimlach ontvangen. Zo is een succesvolle partnering afgesloten met brouwerij De Koninck, van wie The Jane de exclusieve kelderbieren serveert die nomaliter niet op de markt komen vanwege hun beperkte hoeveelheid – deze flessen worden samen met de wijn gestockeerd in de bijzondere wijnkelder. Aangezien de kaashandel van Kaasmeester Van Tricht (vader en zoon intussen) eveneens gevestigd is in de voormalige bottelarij van De Koninck, worden ook hun gerijpte kazen in The Jane aangeboden. 

SCENT Hoewel de geur sterk samenhangt met de smaak van een gerecht, zet The Jane subtiel in op dit eerste niveau van culinaire verleiding. Vooral op de bovenverdieping is de geur een belangrijk aspect van de beleving. In de Upper Room Bar is de interactie tussen gast en chef/bartender namelijk heel rechtstreeks, aangezien de gast op de eerste rij kan meeruiken hoe het drankje en het hapje worden bereid. Hier is het gepersonaliseerde meubel een opvallende toets: om het roestvrijstaal van het fornuis een aparte sfeer mee te geven, werd het bovenste barmeubel opgesmukt met tattoos van Jean Harai en kreeg de onderkant van het fornuis een lederlook. Naast de fine dining en de food- & cocktailbar beschikt The Jane ook nog over een private dining ruimte voor 12 personen. Op termijn zal het de bedoeling zijn om hier gasten te ontvangen die in beperkt gezelschap een volledig vegetarisch menu wensen, of de verschillende gangen van het menu willen pairen met bijvoorbeeld Bourgogne wijnen. Aan deze chef’s table zal een zintuig als de reukzin uitermate geprikkeld worden. Vanuit de private dining zou je ook een uitzicht hebben op de keuken, waar het op maat gemaakte fornuis geleverd werd door Maes Inox. In de open keuken – waarvan de geuren en geluiden hermetisch worden afgeschermd door de glazen wanden – zijn diverse snufjes aanwezig zoals een rotisserie en een Josper-houtskoolgrill. Doordat het zaalpersoneel aan tafel bepaalde gerechten afwerkt met infusies, speelt ook de bediening in op de reukzin. Bovendien zit de geursensatie van The Jane ook op het niveau van het detail: zo is de zeep in de toiletten van Aesop en verspreidt de wierrook op de benedenverdieping een aangename geur waarmee je bij aankomst in The Jane meteen aangenaam verwelkomd wordt.

TOUCH De taciliteit van The Jane is in eerste instantie misschien een moeilijke kwestie aangezien Nick en Sergio in ieder interview aangeven dat hun Jane een vrouw is met een donker randje. Die oprechte stoerheid zie je ook terug in de Raw Utility outfits die G-Star voor het team van The Jane heeft ontworpen. Aangezien Antwerpen dé modestad van ons land is, beslisten Sergio en Nick de veelal saaie restaurantoutfits wat op te pimpen. De pelikaanblauwe lijn omvat zes stuks met als basis een jeans die gecombineerd kan worden met een jas, een hemd en een das. Voor de dames zijn er jurkjes voorzien. De kleuren van de outfits zijn wit, beige en metaalblauw. De combinatie van katoen en polyester zorgt er dan weer voor dat deze kledij perfect houdbaar is, zelfs na meerdere wasbeurten. De finetuning van de snits gebeurde door Sergio himself, die extra functionaliteit toevoegde door middel van speciale opbergzakjes voor keukengerei. Daarnaast draagt elk personeelslid lederen sneakers van March23 die voor de gelegenheid pronken met het logo van The Jane. Voor de keukenploeg werd in de sneakers bovendien een anti-slipzool verwerkt. Ook voor de gasten van The Upper Room Bar valt er heel wat te ‘voelen’. Zo zijn er de stoere Florentine Kitchen Knives van Tomer Botner die in een lederen omhulsel verpakt zijn. De koelers zijn hier zelfs opgetrokken uit fietsbanden. Ook de Upper Room Bar zelf is opgetrokken uit kwalitatief hoogwaardig natuursteen in café au lait van Hullebusch. Voor wie het allemaal wat minder scherp mag zijn, nestelt zich op de benedenverdieping in de kussens van Rough Rugs die in samenwerking met Piet Boon speciaal voor The Jane gedesigned werden. 

SIGHT Designer Piet Boon zorgde voor een perfect samenspel van authentiek kader (de historische kapel) met rauwe underground-realiteit. Zijn hand valt duidelijk te herkennen in de zitgedeeltes, hoge plinten, deurklinken en sfeervolle kleuren. Ook creëerde hij exclusief glaswerk in samenspraak met Serax. Studio Job verving de grote glasin- lood ramen door gebrandschilderd glas met boodschappen (500 unieke paneeltjes!), waardoor een jungle van artistieke symbolen en culinaire culturen ontstaat, net zoals bij de meerdimensionale restaurantsetting van The Jane past. De absolute blikvanger van het restaurant is de luchter van het in Beirut gevestigde .PSLAB, met een gewicht van om en bij de 800kg bestaat de armatuur uit zo’n 150 verschillende lichtpunten. De luchter verkleint de afstand tot het torenhoge plafond, dat net zoals de aardevloer in zijn originele staat bewaard bleef. Verder is ook het glazen kookatelier, op de plek waar vroeger het altaar was, een opvallende ingreep in de inrichting. Ook hier zie je de transparantie naar de gast terugkeren. De Zeeuwse liefde voor kunst en design is een van de belangrijkste eyecatchers.Boven het indrukwekkende keukengedeelte hangt een neon schedel (Numb Skull) van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Kendell Geers. De werken van Wim Delvoye vonden o.a. een plek op het terras. Dezelfde artistieke insteek wordt ook naar de tafel gebracht via de ontwerpen van Michaël Verheyden die naast lederen broodmanden ook unieke kandelaars en vazen voor The Jane heft ontworpen. Qua inrichting zijn de verschillende zones in het restaurant aangepakt door RR Interior Concepts, een interieurconcept bedrijf dat Sergio en Nick de middenbeuk (cosy modus) tegenover de zijtafeltjes (zakelijke modus) hielp te positioneren.

SOUND Een van de grootste uitdagingen van The Jane was het aanpakken van de akoestiek. In de zaal beneden werden akoestische panelen aan de muren bevestigd, om zo kille klanken en geroezemoes te dempen. De geluidspartner op de benedenverdieping was Bower & Wilkins. Op de bovenverdieping waren er andere noden qua geluid aangezien er in The Upper Room Bar ook live een dj komt draaien. Voor de geluidsinstallatie in de Upper Room Bar werd gekozen voor Pioneer, een begrip in de dance scene. Hiermee worden de gasten aangemoedigd om na hun bezoek aan de bar nog een stapje in de uitgaanswereld van Antwerpen te zetten. Ook op de kelderverdieping is er aan het geluidsniveau gedacht. Zo is er een zithoek met fotoboeken, waarbij een dj-meubel aan de muur bevestigd is. Gasten die genoeg hebben van de prikkels op de bovenste niveau’s, kunnen zich hier terugtrekken om zelf iets te creëren. Hoewel geluid een van de onzichtbare aspecten is in de totaalervaring van een restaurant, maakt of kraakt het je beleving.

 In The Jane kan je eten en drinken in drie verschillende settings en ondertussen word je ook nog eens geïnspireerd op het niveau van mode, geloof, muziek en kunst. Dankzij de experimentele opvatting van dit restaurant wordt gastronomie opengetrokken naar jongeren, international reizigers, en iedereen met een gezonde passie voor ondernemen, ambacht en vakmanschap. Dit nieuwe conceptrestaurant is het samenspel van kunstenaars, ontwerpers en designers die zich gedurende drie jaar hebben geëngageerd. Hiermee bewijzen masters of ceremony, Sergio Herman en Nick Bril, dat uit eten anno 2014 veel meer betekent dan ruiken aan een bord waanzinnig eten; ook geluid, design en tactiliteit moeten dezelfde visie uitstralen. 


COMME EXEMPLE DE LA MULTISENSORY HOSPITALITY, VENUEZ DISSEQUE LA CONSTRUCTION IMPRESSIONNANTE DE THE JANE A PARTIR DES CINQ SENS. UN REPORTAGE EN PAROLES ET EN IMAGES, FROM DUSK ‘TILL DAWN. AVEC POUR FIGURES DE PROUE SERGIO HERMAN ET NICK BRIL.

TASTE Aller au restaurant équivaut à satisfaire à un besoin primaire : dorloter les papilles gustatives. Dans The Jane, Nick a composé avec Sergio un menu de dégustation qui va de 55 euros à 85 euros (pour 7 plats), et l’option à la carte y existe aussi. Outre les quelque 80 places dans la pièce fine dining, les convives peuvent aussi goûter à un petit en-cas (plus rapide) dans l’Upper Room Bar qui est situé, vous ne le devinerez jamais, à l’étage supérieur. Autour du comptoir, 32 places sont disponibles. On trouve ici des plats accessibles à partir de 8 euros et les prix des menus varient entre 39 euros (3 plats) et 59 euros (5 plats). 

SCENT Bien que l’odeur ait un rapport privilégié avec le goût d’un plat, The Jane mise subtilement sur ce premier niveau de la séduction culinaire. Surtout à l’étage supérieur l’odeur constitue un aspect important de l’expérience. En effet, dans l’Upper Room Bar l’interaction entre l’hôte et le chef/bartender est directe, puisque le client peut suivre à partir du premier rang la préparation de son verre et de son en-cas. Comme le personnel en salle du restaurant parachève certaines préparations à la table avec des infusions, le service fait tout aussi bien appel au sens de l’odorat.  En plus du fine dining bar et du food- & cocktailbar, The Jane dispose encore aussi d’une pièce privée offrant de la place à 12 personnes. A terme le but est d’accueillir ici des hôtes qui, en cercle limité,  souhaitent un menu tout végétarien, ou qui veulent marier les différents plats du menu avec par exemple des vins de Bourgogne. A cette table du chef le sens de l’odorat sera intensément titillé.

TOUCH La tactilité de The Jane semble dans un premier temps une question plutôt délicate, car dans chaque interview Nick et Sergio indiquent que leur Jane est une femme avec un côté sombre. On retrouve cette robustesse sincère aussi dans les vêtements Raw Utility que G-Star a créés pour l’équipe de The Jane. Chaque membre du personnel porte en plus des baskets de March23 qui pour l’occasion arborent le logo de The Jane. Pour l’équipe en cuisine les baskets ont même été pourvus de semelles antidérapantes. Les convives de The Upper Room Bar ont également plein de choses à ‘palper’. Ainsi il y a les solides Florentine Kitchen Knives de Tomer Botner enveloppées dans du cuir. Le refroidissement se fait même à partir de pneus de vélo.

SIGHT Le designer Piet Boon s’est chargé d’une interaction parfaite entre le cadre authentique (la chapelle historique) et la réalité underground crue. Il a aussi créé des vitrages exclusifs en concertation avec Serax. Studio Job a ensuite remplacé les grands vitraux par d’autres vitrages (500 panneaux uniques !) avec des messages, ce qui crée une jungle de symboles artistiques et de cultures culinaires, qui cadre parfaitement dans l’ambiance pluridimensionnelle de The Jane. Mais ce qui attire absolument tous les regards, c’est le lustre de PSLAB de Beyrouth, avec un poids  de quelque 800 kg et dont l’armature se compose d’environ 150 points d’éclairage différents. Le lustre réduit la distance au plafond vertigineux qui, tout comme le sol de terre, a été conservé dans son état originel. L’amour de l’art et du design typiques à la Zélande hollandaise aussi frappe d’emblée. Ainsi l’impressionnante partie de la cuisine est surplombée par un crâne en néon(Numb Skull) de l’artiste sud-africain Kendell Geers. Des œuvres de Wim Delvoye ont aussi trouvé une place, notamment à la terrasse.

SOUND L’un des plus grands défis de The Jane a été l’approche de l’acoustique. Dans la salle du bas des panneaux ont été accrochés aux murs pour ainsi amortir les sons froids et le brouhaha.  Pour l’installation musicale dans l’Upper Room Bar on n’a pas retenu comme en bas Bower & Wilkins mais Pioneer, une notion dans le monde de la ‘dance’. De la sorte les clients sont encouragés, après leur visite au bar, de poursuivre leur sortie. Dans la cave aussi, le niveau sonore a été bien étudié.  Ainsi il y a un coin salon avec des albums photos et un meuble DJ fixé au mur. Les clients qui veulent se reposer des sensations des niveaux supérieurs, peuvent respirer ici pour s’adonner à leurs propres créations.

A The Jane on peut boire et manger dans trois cadres différents, tout en étant inspiré au niveau de la mode, de la foi, de la musique et de l’art. Grâce à l’approche expérimentale de ce restaurant, la gastronomie interpelle aussi les jeunes, les voyageurs internationaux et tous ceux ayant une passion saine pour l’entreprise, l’artisanat et le savoir-faire.

 
 


INFO

Site 't Groen Kwartier, Paradeplein 1 - 2018 Antwerpen

03 808 44 65 - thejaneantwerp.com


embed Block
Add an embed URL or code. Learn more.