One on One: Bart Roman

Bart Roman heeft samen met Wim Van der Borght een plantbased restaurantconcept in Londen en zette in eigen land WECANDANCE op poten. Zelf houdt hij er een heel gezonde levensstijl op na en binnenkort kunnen we allemaal genieten van zijn raw chocolate. Lees hier het vervolg op het artikel in VENUEZ48.

Text: Katrien Depoorter
Photography: WECANDANCE, Gilles Draps

Bart-Roman-Essence.jpg

Je festival WECANDANCE is deze zomer al aan zijn zesde editie toe. Ik zag op de website dat er voor het eerst een plantbased corner zal zijn. Ook daar trek je de lijn dus door. Van bij het begin hebben jullie het eigenzinnig aangepakt wat voeding betreft. Waarom?
“Mijn partners en ik zijn met WECANDANCE gestart omdat we merkten dat er aan de kust heel veel mensen wilden fuiven, onze Kitsch Club was de eerste weken van augustus vijf keer te klein. Ik heb toen veel door Noord- en Zuid-Amerika gereisd om er andere festivals af te schuimen omdat ik wou zien wat goed zat en wat beter kon. Die reizen waren zeer inspirerend: ik had één blad met goede punten genoteerd en drie bladen met slechte punten, de meeste daarvan hadden met voeding te maken. Ik zag veel te veel ‘brol’, ook en vooral in eigen land. Wij waren het eerste festival dat voor een ‘no fast food policy’ ging. Op onze eerste editie stonden er allemaal chefs en concepten waar we zelf één keer per maand gingen eten. Die friendship vibe is een belangrijk onderdeel geworden van het festival. Onze foodmarket was in het begin zeer vernieuwend, intussen is het niveau van het foodaanbod ook op andere festivals enorm gestegen. Onze bedoeling is de foodbeleving verder uit te blijven breiden.”

Geniet je er zelf ook van?
“De voorbije twee jaar heb ik tijdens WECANDANCE kunnen genieten van de lunch tijdens die Sergio en Syrco van Pure C klaarmaken voor 350 personen. De gasten worden ondergedompeld in ons thema en vergeten even dat ze op een festival op het strand van Zeebrugge zitten. Het is de perfecte manier om je middag te starten, al heeft dat wel een prijskaartje natuurlijk. Maar het verkoopt elk jaar uit, mensen hebben het er voor over.”

WeCanDance-Food.jpg

Frieten en hamburgers passen dus niet op WECANDANCE?
“Ik zeg niet dat die er nooit zullen komen, maar tot nu toe hebben we ze altijd geweerd om de eenvoudige reden dat die standen dan overbevolkt zouden zijn en dat ten koste zou gaan van de alternatieven. Buiten de plantbased corner is er wel vlees te verkrijgen. Het is niet omdat ik veganist ben, dat elke festivalganger dat ook moet zijn. Ik heb het afgeleerd om mensen in een richting te duwen want dat heeft een averechts effect.”

En wat staat er op de drankenkaart?
“We durven het zelf soms te vergeten, maar we hebben een van de meest uitgebreide drankenkaarten van het land. Met achttien verschillende premium cocktails is hij zelfs van de pot gerukt (lacht)! Ook hier is creativiteit de rode draad. Dankzij nationale talenten zoals de familie Van Ongevalle kunnen we extreem coole en lekkere drinks serveren en dit meestal in samenwerking met onze drankenpartners. Bezoekers reageren telkens heel goed op dit gevarieerd aanbod.”

WeCanDance-Cocktails.jpg

En wat met ecologie? Festivals zijn vervuilend. Proberen jullie op dat vlak ook een verschil te maken?
“Ons motto is al jaren: we keep the beach clean. We krijgen een proper strand ter beschikking en laten het ook zo achter. We werken met herbruikbare bekers, sporen mensen aan om in groep te komen en in de buurt te logeren. Een camping hebben we afgeschaft, maar we werken wel samen met Sunparks De Haan en lassen shuttle bussen in. Toch moet je een kat een kat durven noemen: festivals zijn vervuilend, punt. Andere festivals noemen zichzelf ‘ecologisch’, maar dat is hypocriet als je weet dat elke DJ met het vliegtuig komt. Dat is het meest vervuilende aspect en de hierboven genoemde inspanningen verantwoorden dan zeker niet om een festival opeens 'ecologisch' te noemen. Als we iets kunnen doen voor de natuur, dan zullen we dat àltijd doen. Maar WECANDANCE daarom een groen festival noemen? Dat doe ik niet.”

Zoek je zelf graag de natuur op?
“Zeker! Twee tot drie keer per jaar trek ik naar IJsland met een groep. Dan blijven de schermen uit en zijn we onbereikbaar. We trainen in de kou met iemand uit het team van Wim Hof, genieten van de natuur op een pure, essentiële manier, wandelen en kijken rond. In november heb ik er in het koudste meer van de wereld gezwommen. Maar ook in eigen land sta ik dicht bij de natuur. Ik hou van mountainbiken en neem wel eens in duik in de Blaarmeersen bij min acht graden.”

Essence-Food.jpg

Wat is jouw mening over health in de Belgische hospitalitywereld. Staan we ver of is er nog veel mogelijk?
“Ik moet toegeven dat ik in mijn eigen bubbel vertoef en niet goed weet wat er rondom mij gebeurt in België. Ik denk wel dat we heel veel nieuwigheden zullen zien de komende vijf jaar. Het Zero Sugar aanbod zal gigantisch worden. Ik voorspel dat wat 25 jaar geleden met tabak is gebeurd, nu ook zal gebeuren met suiker. Meer en meer onderzoeken zullen aantonen dat het een verslavende stof is waar je fysieke kwalen van krijgt. Geloof me: het verschil tussen wel en geen suiker eten is gigantisch.”

Ben je daarom een eigen chocolademerk zonder geraffineerde suiker begonnen?
“Die chocolade is ontstaan uit mijn liefde voor dat product. Toen ik met het idee begon te spelen was er nog geen raw chocolate in België en dat terwijl we het chocoladeland bij uitstek zijn. Ondertussen zijn er wel al enkele nieuwe merken opgedoken. ‘Romance Belgian Raw Chocolate’ bestaat louter uit cacao en kokosbloesemsuiker en heeft een lage glycemische index. We maken het niet moeilijker dan het is en laten melkpoeder en andere producten, die chocolade in de eerste plaats goedkoper moeten maken, weg. Enkel de essentie blijft over. Bovendien wordt de chocolade 100% fair trade gemaakt, we betalen de boeren zelfs meer omdat ik ervan overtuigd ben dat duurzaamheid alleen maar kan als je mensen de kans geeft om te groeien. Dit is mijn eerste product ooit en ik denk niet dat het daarbij zal blijven. Het smaakt naar meer!”

VENUEZ 48
8.95

VENUEZ48:

  • Cover Story: Gulde Schoen

  • One on One: Bart Roman

  • The 4 Elements: Which one are you?

  • Chef's Table: Health

  • Drink Different: Charlotte De Fevere

Verschenen in april 2018.

Quantity:
Add To Cart