Communicate - or you’re out!

Sociale media is een grote ontmoetingsplaats. Het is dé plek om je gasten aan te spreken en toekomstige gasten naar je zaak te lokken. Het is belangrijk om te tonen en te delen waar je mee bezig bent. Slecht nieuws: als je drie foto’s in een week post maar dan een pauze inlast van drie maand, is alle moeite voor niets geweest. Nice try, maar met een meer planmatige aanpak heeft het wél nut.

Text: Sofia Ben Moussa
Photography: event photographers united

 Frederic De Gezelle - Diamonds & Pearls Communications

Frederic De Gezelle - Diamonds & Pearls Communications

Niets posten is jezelf buitenspel zetten.
 

Bovendien is het budgettair gezien een voordelige reclametool. Maar met terug dezelfde voorwaarde: een planmatige aanpak. Big brands nemen een PR- en/of communicatiebureau onder de arm, maar ondernemers met een startende hospitalityzaak voorzien hier vaak geen budget voor. Een lamp betaal je en krijg je. De return van sociale media kan iets langer op zich laten wachten.In dat geval: hoe pak je het zelf aan?

  1. Communiceer niet te vroeg. Als je gast leest dat er een leuke zaak opent in Antwerpen, wil hij misschien volgende week al komen eten. Een aankondiging van zes maand op voorhand heeft in de meeste gevallen weinig zin, mensen vergeten het.
     
  2. Aan een ‘website under construction’ heeft niemand een boodschap.
     
  3. Maak een contentkalender door bijvoorbeeld elke woensdag een topwijn uit je assortiment voor te stellen, de tweede dinsdag van de maand een medewerker in de spotlight te plaatsen of de vrijdagavond te inspireren met een leuk aperitief. De kalender geeft je inspiratie en is je terugvalbasis om online voldoende aanwezig te zijn.
     
  4. Het volgende idee is niet altijd makkelijk: speel in op de actualiteit! Heb je een vleesrestaurant in tijden van de schandalen rond de vleesindustrie? Laat het positief zijn. Benader jouw leverancier en vertel je gasten dat je anders te werk gaat. Laat de onderwerpen die in de maatschappij leven niet links liggen!
     
  5. Investeer in fotografie! Op sociale media vertalen beelden je verhaal. Zorg dat je in het bezit bent van portretfoto’s hebt van jezelf, interieurbeelden van de zaak, beelden van de gerechten,... Pluk geen ‘stockbeelden’ van het internet. Wees uniek in je concept én in je beelden.
     
  6. Steeds beschikbaar zijn is onmogelijk voor een hospitalityondernemer. Stel daarom een automatisch antwoord in op Messenger zodat de gast onmiddellijk het gevoel heeft dat je naar hem luistert. Op die manier krijg je meer tijd om de gast een antwoord te bieden en ben je hem nog niet kwijt!
     
  7. Al eens gedacht aan een beeld achter de schermen? Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Of ben je op inspiratietour, aan het werk in de moestuin, of het terras aan het kuisen? Deel het gerust met je volgers!
     
  8. Vergeet je vaste klanten niet. Er zijn tal van influencers, maar de echte ambassadeurs bevinden zich geregeld in jouw zaak. Keep your fans close!
     
  9. Wat doe je met recensenten en influencers? Hoe je hiermee omgaat, is afhankelijk van type zaak. Kies ook het type recensent voor jouw zaak.Ook hier maken goede afspraken goede vrienden. Wanneer komen ze? Krijgen ze alles gratis? Met hoeveel komen ze? Een goede overeenkomst bespaart je veel stress. En ook: dare to say no.
     
  10. Zorg voor eenzelfde stijl binnen je communicatie. Liever heel formeel? Hou hieraan vast.
     
  11. Know your audience! Advertenties op sociale media kunnen zeker een meerwaarde bieden als je weet wie je wilt bereiken.

Niets posten is jezelf buiten spel zetten. Eenmaal je weet welke stijl je wenst te hanteren en een planning hebt opgesteld, sta je al heel wat verder. Kijk ook eens rond op verschillende profielen en ontdek hoe zij het aanpakken!