Hoe start ik een bar?

Joerg Meyer is ongetwijfeld een hospitalitykopstuk. Wie hem online volgt, weet waar hij mee bezig is: mensen aanzetten om te ondernemen binnen de hospitality. Stel dat hij opnieuw zou moeten beginnen, hoe zou hij het aanpakken? Lees het hier, want… who wouldn’t take his advice?

joerg-meyer.jpg

Start small

First of all, start small. 10 jaar geleden propte hij 20 gasten in Le Lion Bar in Hamburg en zou het zo opnieuw doen. Elke ondernemer start met een droom. Maar dit einddoel mag je niet starten. Schakel niet onnodig een versnelling hoger, want voor je het weet loop je je doel voorbij. Absolute no-go: meteen grote bedragen investeren. Je eerste zaak moet je benaderen als een leerproces. Fouten zijn hier onvermijdbaar en door het klein te houden, beperk je eventuele schade. Zo ondervind je bijvoorbeeld hoe je personeel inzet of welke belastingen en bijkomende kosten erbij komen kijken.

Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze niet snel genoeg groeien. Maar mijn ervaring leert dat je de tijd waarin je nadenkt, probeert en leert heel efficiënt recupereert. Eens je gaat uitbreiden komen er investeerders bij kijken. Eens de deal gesloten is, moet je plots een reeks belangrijke knopen doorhakken. Door je eigen ‘collection of decision’ weet je waaraf en waaraan. Op dat moment beslis je op basis van ervaring. Neem het leerproces in de beginjaren dus au sérieux!

Attention, please!

Big brands pompen veel geld in marketing. Lucky you, voor een kleine bar is dit makkelijker. Hoe? Kies een ‘point unique’: iets waar jij en je bar zich in onderscheiden en promoot het. Kijk maar naar Moe Aljaff met zijn bar Two Schmucks. Met zijn even gepassioneerde partner bundelde hij zijn passie voor hospitality en stak het in een piepkleine zaak. De bar heeft slechts 2000 euro en veel werkuren gekost. Ze zetten het verhaal in de spotlight en maakten on- en offline veel lawaai. Resultaat? Deze Barcelonese bar staat bekend over gans Europa! Wie durft er nu nog de impact van een verhaal te ontkennen?

Split your story

Er bestaat iets als de ‘magic triangle’. Deze driehoek bestaat uit gasten, een bar en bartenders met als doel iedereen een leuke tijd te bezorgen. Dat is prachtig. Maar eerlijk? Tijden zijn veranderd. Je idee is pas rendabel als je verder denkt dan je bar en inzet op je ondernemingsplan. Een belangrijk, en onderschat, advies? Vertel niet direct het hele verhaal.

Geef je einddoel niet prijs: vertel je verhaal van waar je gekomen bent tot op dit moment.

Gasten vergeten het en raken gefrustreerd. Vergelijk met een date: geef je alles prijs, valt er niets meer te ontdekken. Geef ruimte aan je verhaal om te groeien, samen met jou en je bar.
Wat brengt de toekomst van Two Schmucks? No one knows, maar we zijn héél nieuwsgierig.

All about the money

Je start dus met een kleine bar. Ik raad je aan jezelf als personeel in te schakelen. Verder is het belangrijk om je geld in je onderneming te houden. De meesten willen uitbreiden, maar hebben er het geld niet voor. Daarom is het misschien interessant investeerders aan te trekken. Hier zijn verschillende mogelijkheden, maar wees gewaarschuwd: in vele gevallen geef je je onderneming in handen. Een luttele 10% in aandelen geeft je geen inspraak en ben je niet meer dan een andere werknemer. Waar je zo hard voor gewerkt hebt zomaar opgeven is geen goed idee, dus ga je op zoek naar andere opties.

Zo kun je bijvoorbeeld een grotere locatie huren of iemand vinden die het huidige pand overneemt. De druk van herstellingskosten valt weg. Misschien heeft de ander er ook heel veel baat bij iets leuks in zijn pand te laten groeien? Anderzijds kun je ook je ‘intellectual brand’ verkopen. Je kunt workshops geven en je knowhow verkopen. Maar dit verkoopt zich niet als je een ‘nobody’ bent en het niet van de daken schreeuwt.

Daarom is die ‘rumour around the brand’ vanaf het begin van belang. Wist je trouwens dat merken steeds op zoek zijn naar ambassadors? Ze richten hun pijlen op mensen met een verhaal. Jij wordt onderdeel van hun verhaal, en vice versa. Na drie of tien jaar verkoop je hoogstwaarschijnlijk je bar. Weet op voorhand waar je heen gaat met je centen: herinvesteer op verkoop jouw bar aan je eigen holding. Mogelijkheden genoeg, maar je moet op de hoogte zijn!

Joerg Meyer start nieuwe bars op en adviseert mensen in hun plan van aanpak. Hieronder zie je vijf praktische adviezen waar hij momenteel mee bezig is.

  1. Vertel een verhaal over je zaak en jezelf!

  2. Begin met een kleine investering

  3. Zoek de juiste werkkrachten die jouw verhaal dragen

  4. Is een kleine bar niet je einddoel? Denk na over een onderneming achter de bar!

  5. Ga voor een cashless bar!